Femunden er åpen for kjøring

Skrevet av: Fredrik Ljone Holst     Foto: Mari Vold / Adresseavisen     Dato: 30.01.14 15:39

I forkant av årets løp har mange lurt på om det i det hele tatt ville være mulig å kjøre på Femunden. På torsdagens kjørermøte feide løypesjefen all tvil til side: Løpet går på Femunden!

- Det er gode forhold, men noen partier med is. Befaringen i dag viste at det er fullt forsvarlig å kjøre den vanlige traseen, forteller løypesjef Jon Anders Kokkvoll. Og akkurat de tre milene på isen er viktige for løpets identitet.

- Det heter Femundløpet, og da skal det kjøres på Femunden.

Merking og ankerfester
De tre milene sørover på vannet er godt merket med påler, og Kokkvoll forsikrer at disse også kan brukes som ankerfester dersom det er kjørere som av en eller annen grunn trenger å stoppe på Femunden. Løypesjefen legger samtidig ikke skjul på at han har hatt en utfordrende jobb i år, med en vinter som kom sent til regionen.

- For to uker siden kunne Femund II gått der. Vi kunne tatt båt nedover Femunden.

Men etter at kulda slo til og isen la seg, har den vokst seg tykk og trygg, og løypesjefen kan melde at den nå er minst 30 centimeter tykk.

Vanskelige snøforhold
Et annet problem i år er at det tok lang tid før snøen kom. I den nordlige delen av løypa er det fortsatt lite snø, mens det lenger sør har kommet mye snø på kort tid.

- Der det er mye snø, merker dere fort om dere havner utenfor såla, sa Kokkvoll til kjørerne som var samlet til det obligatoriske kjørermøtet i idrettshallen på Verket.

Endringer på Grimsburunden
Og selv om løypa følger den vanlig traseen over Femundsisen, har det vært nødvendig med et par mindre og større justeringer andre steder. Den største forskjellen blir på Folldalsrunden, hvor 600-kjørerne må snu ved Furutjønna og kjøre tilbake samme veien de kom i stedet for å kjøre ned på elven. Forholdene nedover dalen var fine på onsdag, men torsdag var det så mye overvann at det ikke var mulig å kjøre der. Og på den nest siste etappen mellom Tynset og Tolga varsler løypesjefen en lang stigning.

- Så de som har mye krefter igjen og kan sparke seg oppover, får en fordel der, sier Kokkvoll med et lite smil før han ønsker kjørerne god tur.